تبریک سال نو

     

      شمع هایمان را برای مهربانی هم روشن کنیم

 

                                                                                                  

 

 با سلام و عرض تبریک ویژه عیدبه شما دوستان عزیز

درآغازسال نوآرزوی سلامتی،خوشبختی برای تک تک شماعزیزان دارم...

امروز ديگر مانند گذشته نيست كه دنبال ميز يا مكاني براي جمع شدن داشته باشيم.با وجود وبلاگ و فيس بوك ميتوانيم پاتوق هاي خودمان را جور كنيم تا در مورد هرچيزي كه دلمان ميخواهد،صحبت كنيم. در پاتوق هاي امروز ما كسي رئيس يا داناي كل نيست و بلندگو دستش نگرفته است. خيلي مهربان پشت سيستم رايانه مينشينيم و صدا و متن هاي همديگر را ميخوانيم،دوست داريم حرف بزنيم،سؤال بپرسيم و پاسخ بشنويم.در پاتوقهاي ما هر جرق هاي ميتواند شمعي را روشن كند و هر شمع ميتواند مسيري را در مقابل ما نشان بدهد.  ميتوانيم همه ما شمع هايمان را يك جاروشن كنيم تا اطرافمان را يك جا كامل ببينيم.
پس وقتش رسيده است كه از دروغ، خشونت و نامهرباني فاصله بگيريم و با هم حرف بزنيم.
 

بگذاريم ديگر روزنامه ها سوژه هاي تلخ براي صفحه حوادث نداشته باشندو آشپزها براي زندانها آش نپزند!
 ا 



تاريخ : چهار شنبه 30 اسفند 1391 | 11:58 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |


تجارت ماهی قرمز مدت هاست که در دوره زمانی ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین شکل میگیرد تجارتی که محصول آن هیچ ریشه ای در تاریخ باستانی عید نوروز ایرانی ندارد.

و در حدود ۸۰ سال پیش به همراه ورودچای به ایران ماهی قرمز نیز که سمبل عید چینی است به سفره های هفت سین مراسم عید نوروز ایران وارد شد. البته با کمی تفاوت و آن اینکه در عید چینی ماهی قرمز را رها می کنند تا زندگی جریان یابد و ما ماهی قرمز را اسیر تنگ بلورین میکنیم تا همزمان با رشد سبزه های سفره هایمان و باروری زمین هر روز او را به مرگ نزدیک و نزدیک تر کنیم. 
جالب است بدانید در هیچ کدام از مراسم سنتی ایرانی در مورد نوروز ماهی قرمز جایگاهی ندارد در میان رسوم زرتشتی در سفره عید انار به نشانه باروری و عشق و یا سیب سرخ درون ظرف آب مقدس رها میشود تا عشق و باروری همچنان پاینده بماند.

شاید اگر ایرانی ها می دانستند که ماهی قرمز هیچ ریشه تاریخی در سفره هفت سین ندارد به جای پرداخت برای خرید و قتل ماهی های قرمز به بهانه عید، سیب قرمز یا انار را در آب رهامیکردند که ریشه در تاریخ این دیار دارد.

وتنها موردی که برای توجیه وجود ماهی قرمز سر سفره هفت سین بیان شده این است که در ایران پس از ورود اسلام ، ماهی را به نام عربی خود یعنی "سمک" می شناخته اند و به دلیل زنده بودن و حرکت کردن ماهی آن را به هفت سین افزوده اند 

هر سال ایام عید ۵ میلیون قطعه ماهی می میرند. ۵ میلیون قطعه ماهی قرمز به خاطر رنگ و لعاب سفره هفت سین، به خاطر هیچ و عجیب نیست اگر بدانیم در صورتیکه ایرانی ها از خرید ماهی قرمز منصرف شوند این تجارت سیاه روزی پایان خواهد یافت.



تاريخ : جمعه 25 اسفند 1391 | 23:47 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |

     

            روش های مختلف خواستگار پیدا کردن دخترها 

1)روش جزوه ای(مخصوص دانشجویان): در این روش دختر خانم هادر راه پله دانشگاه کمین کرده و مقداری برگه دستشون میگیرند و سوژه مورد نظر رو مد نظر گرفته,در این هنگام برخورد شدیدی با طرف کرده و برگه ها پخش زمین میشود و شادوماد خم میشه برگه ها رو جمع کنه و یه دل نه صد دل زیرچشی عاشق  دختره میشه

شانس های ازدواج : دکترx, مهندس y و….(کمترین احتمال)

 2)روش اشرف خانومی: در این روش دخترا به همراه اشرف خانوم و دوستان دم در نشسته و سبزی پاک میکنید, کلم خورد کرده و سرکه اضافه میکنید,پس از چند روز آنها  این دختر  را عروس گلم صدا کرده و صاحب خواستگار میشوند.

شانسهای ازدواج: رضا کچل, اکبر قصاب, علی مکانیک, موری عقرب, بهزاد کلاغ و …

  3)روش پلاستیکی: در این روش خانم های جوان برای خرید میوه و سبزی به بیرون رفته و کلی پلاستیک در دست خود هنگام برگشت ، در این هنگام یهو یکی میگه آبجی بذار کمکت کنم و یه دل نه صد دل از سر تا ته کوچه عاشقشون میشه

شانسهای ازدواج: فردین, بهروز وثوق, داداش کایکو, ملوان زبل و…


  4)روش جاده ای: در این روش لاستیک ماشین خود را پنچر میکنن و کنار جاده ایستاده تا فرد مورد نظر پیداش شه بیاد کمک ,اگه ازطرف خوششون نیومد با اخم میگن مرسی شوهرم الان میاد عوض میکنه و یارو میره, اگه از طرف خوششون اومد یه کلمه میگین:آخه لباستون کثیف میشه.طرف یه دل نه صد دل با این یه کلمه عاشقشون میشه.

شانسهای ازدواج: در این روش  با چهره های مختلف امکان روبرو شدن دارن از قبیل:اکبر دماغ, چنگیز سبیل, وحید گوجه, علی بربری, حسن خوشگله, سعید خیار, مجید کله, ممد گلخار, داود مایتابه و….


 5)روش کوهی: در این روش دختر های ورزشکار به کوه رفته و بلند فریاد زده “من شیرینم” کجایی پس؟

شانسهای ازدواج: فرهاد تیشه باز (که جدیدا معتاد شده بهش میگن فرهاد شیشه باز)! خسرو پرویزززززز (که الان آدم شده فامیلیشو گذاشته پرویز اما ما قبلا تو محل خسرو مگس صداش میکردیم) و…


 6)روش شگفت انگیز: در این روش که بسیار جالب است از شارژ شگفت انگیز ایرانسل استفاده کرده و در قرعه کشی ایرانسل برنده یک دستگاه پورشه و صاحب میلیونها خواستگار می شوند!



تاريخ : جمعه 25 اسفند 1391 | 23:41 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |

 

        تکلیف اجتماعی برای کلاس دومی ها

 بیمه از کلمه بیما در زبان هندی گرفته شده است و برخی دیگر ریشه این واژه را در کلمه بیم یا همان ترس جست وجو می کنند. در عین حال "اطمینان در مقابل مخاطره ای که محتمل الوقوع باشد"،

بيمه همچون چتري بزرگ در زمينه هاي مختلف بر روي زندگي مردم جوامع بشري و فعاليت هايشان سايه مي گستراند و محيطي امن براي جبران خسارت هاي رسيده به مردم ايجاد مي کند.
امروزه، با تردد درخيابان هاي شهرهاي سراسر کشور به تابلوهايي برمي مي خوريم که عبارت «نمايندگي بيمه» روي آن درج شده است. نمايندگي هاي بيمه در ايران نقش حاميان طبقات مختلف مردم جامعه درمقابل اتفاقات و خسارات وارد شده را بازي مي کنند.

لذا جهت آشنایی بیشتر با بیمه با تفکر به سوال ها ی زیر ،

جواب های خود را  به صورت نظر ارسال کنید

 

1-موسسات بیمه به چه منظوری تاسیس شده اند؟ 

2-چندموسسه بیمه درگتوند وجود دارد و

 

هر کدام چه وظیفه ای بر عهده دارند؟



تاريخ : دو شنبه 21 اسفند 1391 | 14:1 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |

 

             ماجرای کپیتولاسیون در ایران

 

                                                                             

 

 

واژه کاپیتولاسیون، از کلمه لاتین Capitulane یا کلمه ایتالیائی Capituluzione مشتق شده و به معنی انعقاد عهدنامه و قرارداد آمده است. مفهوم عام حقوقی کاپیتولاسیون عبارت است از، وضع ناشی از قراردادهایی که، دول زورمند و استعمارگر خاصه در قرن 19 به دول ضعیف تحمیل می کردند و به موجب آن قراردادها، اتباع دولت های استعماری، پس از ورود به قلمرو دولت ناتوان، تحت حاکمیت محاکم دولت متبوع خود باقی می ماندند و محاکم کشور ضعیف حق محاکمه آنها را نداشتند.

 اولين زمينة شكل‌گيري كاپيتولاسيون در ايران، ناسازگاري سازمان قضايي ما با سازمان قضايي اروپائيان بود

پیشنهاد تصویب كاپیتولاسیون در اسفند 1340 از سوی سفارت آمریكا به دولت امیر اسدالله علم داده شد. این پیشنهاد در 13 مهر 1342 در كابینه علم و در مرداد 1343 درمجلس سنا به تصویب رسید. سپس در 21 مهر 1343 حسنعلی منصور نخست وزیر وقت این لایحه را به مجلس شورای ملی برد و به تصویب نمایندگان مجلس رساند. درپی این مصوبه امام خمینی درچهارم آبان 1343 اقدام رژیم در تصویب این لایحه را مورد انتقاد شدید قرار داد. 



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 18 اسفند 1391 | 8:55 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |

 

                     کاشتن گیاه و درخت در ایران 

 

حضرت محمد( ص)مي فرمايد

شکستن شاخه درختان همانندشکستن بال فرشتگان است

 

در ايران از دير باز کاشتن درخت و گياه اهميت خاص داشته و مورد توجه بوده ، چنانچه در نگاره ها و آثار باستاني مانند حجاري هاي دورة هخامنشي در تخت جمشيد نماد درخت زندگي يا سرو ديده مي شود. سرو به دليل اينکه درختي هميشه سبز است همواره در ايران از اهميت خاصي برخوردار بوده است . سرو4000 ساله در نزديکي ابرقو ( يزد ) وجود دارد که آن را سرو زرتشت هم مي نامند. غير از نگاره ها و حجاري ها در پارچه بافيها هم به گونه اي نماد گياه يا درخت همان سرو خميده که بعدها ( ترمه ) ناميده شد ديده مي شود. در ساير هنر هاي ايراني مانند مينياتور هم درخت جاي ويژه اي دارد .
 در اوستا يکي از شش مرحله آفرينش را آفرينش گياه مي دانند. در اين  روز جشن مي گيرند و خداوند را براي آفرينش گياه سپاس و ستايش مي کنند . 
کاشتن گياه و درخت هم از قديم در ايران رواج داشته چنانکه هر فرد زرتشتي به هنگام زايش و تولد فرزند خود موظف بود يک نهال ( غالباٌ درخت سرو ) را بکارد و درخت را به نام فرزند خود بنامد . همراه با بزرگ شدن نهال و درخت ، فرزند هم بزرگ و برومند مي شد. اين انديشه هنوز هم بين زرتشتيان رايج است .
  
در اوستا صدمه به گياهان و درختان گناه بزرگي است زرتشت درختکاري و آباداني زمين را کرداري نيک مي دانسته است. زرتشت « سپيتمان » نيز معتقد است که هر کس درخت کهنسالي را قطع نمايد يکي از منسوبينش خواهد مرد
 



تاريخ : سه شنبه 15 اسفند 1391 | 8:51 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |

        نخستین تمبر در ایران

                 

                                            

حضرت محمد ص) فرمودند :

هر که بي اجازه ي برادرش در نامه او نگرد گوئي در جهنم نگريسته است .

هر تمبر يک قطعه کاغذ بهادار است که در عين زيبايي مي تواند نشانگر اعتقادات و آداب و رسوم يک جامعه باشد . اولين تمبر هاي ايران که در تهران به چاپ رسيد مربوط به دوره ي ناصر الدين شاه مي باشد . اين تمبر ها در باند افقي و عمودي 3و 4 يا بلوک 4 تايي به چاپ رسيد . کاغذ آنها متنوع و الوان بود . گاهي داراي نقش خط دار در متن خمير کاغذ مي باشد .

در روزگاران قديم هزينه ي جابه جا کردن نامه را از گيرنده ي آن دريافت مي کردند اما بعدها به دليل مشکلات زيادي که اين کار داشت ، روش استفاده از تمبر جايگزين آن شد . 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 12 اسفند 1391 | 17:4 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |

    چگونگی اجرای  و سرانجام اصول شش گانه انقلاب سفید

 

 

كندی اعلام كرد فقط به شرطی به حمایت از شاه ادامه خواهد داد كه وی به اجرای یك برنامه اصلاحاتی دست بزند. پرداخت یك وام سی و پنج میلون دلاری امریكا مشروط بر آن شد كه سیاستهای معینی به مرحله ی اجرا گذاشته شود. هدف كندی از طرح اصلاحات این بود كه از غلیان ناراحتی های عمومی جلوگیری كنند. این سیاست زمینه برای «انقلاب سفید» در ایران و «اتحاد برای پیشرفت» در امریكای لاتین بود. شاه ماموریت داشت به هر طریق اصلاحات مورد نظر امریكا را در ایران اجرا كند.


 



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 8 اسفند 1391 | 20:26 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |

لایحه انجمنی ایالتی و ولایتی

 

 

                           

 به موجب لايحه انجمن‏هاي ايالتي و ولايتي که در 16 مهر 1341ش به تصويب هيئت دولت رسيد. شرط اسلام و سوگند به قرآن از شرايط انتخاب شوندگان حذف شده بود و به زنان حق رأي داده مي‏شد. 



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 8 اسفند 1391 | 17:43 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |

 

 

در روز یکشنبه بیست ونه بهمن رئیس راهنمایی و رانندگی شهرستان گتوند اقای رحیمی در مدرسه راهنمایی پیشگامان اندیشه حضور پیدا کردند...

با توجه به درس علوم اجتماعی کلاس دومی ها هر کدام ازدانش آموزان یکی از تابلوهای راهنمایی را ساخته بودند که مورد استقبال و توجه ویژه میهمانان قرار گرفت

و در پایان مراسم صبحگاهی که با اجرای خود بچه های مدرسه انجام گرفته شده بود اقای رحیمی به نکات ایمنی در مورد رانندگی پرداختنند و در مورد نزدیکی سفرهای نوروزی هشدارهای با ارزشی را بیان کردند 



تاريخ : سه شنبه 1 اسفند 1391 | 17:49 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |

نمرات تکلیف جغرافیا کلاس سوم در بهمن ماه 91

تحقیق های جالبی نوشته شد و بررسی جالبی انجام شد در مورد جذب و دفع جمعیت گتوند

اما حسن غفاری و فرید نجفی از همه بهتر نوشته بودند و به این دو نفر کارت جایزه 20امتیازی داده خواهد شد.

1-اسماعیل تهمتنی 20

2-حمیدرضاخسروی20

3-فرید نجفی20

4-عرفان مرادی20

5-حسن غفاری پور20

6-مهزیار حسین پور20

7-پویا فتاحی20

8-محمدصفری20

9-امیر محمد عبدی زاده20

10-حسین عسکری20

11-حسین فرج پور20 



تاريخ : سه شنبه 1 اسفند 1391 | 17:39 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |